Reactie op actualiteit
Een chip voor mensen met dementie?
 Van: Expertisecentrum Dementie Vlaanderen   Datum: 4/01/2011 
Ouderen met dementie moeten een chip in hun kleding krijgen, zodat ze bij vermissing gemakkelijk zijn op te sporen.
Daarvoor pleiten het landelijke bureau vermiste personen van de politie en belangenorganisatie Alzheimer Nederland, schrijft het AD. Beide organisaties kijken met interesse naar plannen in België om zogenaamde ŽrisicobejaardenŽ snel te voorzien van zoŽn chip, in bijvoorbeeld een bh-bandje of broekriem. Het systeem bestaat al in enkele Scandinavische landen. We lezen graag uw reactie!

reageer op dit onderwerp    Terug  
Reacties op "Een chip voor mensen met dementie?"
 Van: Liliane   Datum: 19/01/2011 

Een goed initiatief maar zou het niet beter zijn om de chip onderhuids in te planten.

Van: fati   Datum: 7/12/2011 
Personen met dementie kunnen zeer inventief zijn in het vinden van zaken die aan hun kledij hangen. De riem kunnen ze ergens weggooien enz. En een chip onderhuids vind ik persoonlijk onmenswaardig. Wat doe je met de chip, als de bejaarde nog verder in zijn dementieproces zit en géén wegloopgedrag meer zou vertonen? Wij gebruiken momenteel wegloopalarmpjes die aan kleding wordt aangehangen.
 Van: Marianne Wouters   Datum: 3/01/2012 
Goeiedag,
Mijn ex-man is sinds enkele jaren ziek, paranoia, psychose, gehoor hallucinatie. Hij is in september tot midden december
opgenomen voor een observatieperiode in het Ziekenhuis te Jette. Ik ben met hem altijd in goede verstandhouding geweest en we zijn er nog altijd voor elkaar. Na een week ben ik hem in het ziekenhuis met de kinderen gaan bezoeken, en daar de schok;
Hij kon miet moeite praten, was verschrikkelijk verwart, zijn verhalen hadden geen kop nog staart. Na 1 week een schokerende
verandering. 2 weken tervoren kon hij nog kilometers fietsen. Na 2 maanden met de nodige examens en testen door psychiater en neuroloog hebben ze vastgesteld dat er dementie en alzheimer aanwezig was. Nog een schok ! Hoe is dit mogelijk op zoŽn korte tijd ! De sociaal assistente heeft me een lijst meegegeven voor rusthuizen, want hij mag niet meer alleen leven of op straat gaan voor zijn veiligheid en die van de andere. Hij is een vriendelijke en kalme persoon. Hij is momenteel in een rusthuis maar daar krijgt hij niet de juiste aandacht en activiteiten. Hij wil naar buiten en gaan wandelen, maar de verzorgsters houden hem telkens tegen. Hij wordt die helemaal moe en ziet daar zo veel van af. Nu had ik graag geweten of er in Vlaams of waals brabant een alternatief bestaat voor zulke (jonge mensen met alzheimerà hij is amper 63 jaar. Hij heeft nodig om te gaan fietsen en wandelen. Dat doet hij al met mij en de kinderen, maar wij hebben niet altijd hele dagen tijd. School en werk enz....Sommige rusthuizen hebben een armbandje als de patiënt gaat wandelen, maar ik heb nog nooit gezien dat dit van toepassing is. Bestaat er geen instituut voor jonge mensen met alzheimer waar er fysisch nog aan veel activiteiten wordt gedaan ? Ik dank u bij voorbaat voor alle informatie. Met vriendelijke groeten.
 Van: Douwe   Datum: 9/01/2012 
beste marianne,

Ik ben 16 en heb er nog niet zoveel verstand van maar volgens mij is het moeilijk om zoŽn opvangcentrum te maken want als je een groep van bv 6 dementerenden hebt zal daar van geen enkele zijn die even ernstige symptomen heeft om het zo te zeggen.
Neem nu dat de ene een obsessie heeft van te gaan liggen. Een ander loopt steeds weg. Nog een ander kan niet meer voldoende praten om te communiceren met anderen... ga zo maar door.
Als je deze mensen in een groep hebt kun je ze niet gelijk behandelen met als gevolg dat er geen groepsactiviteiten kunnen plaatsvinden zoals bijvoorbeeld een simpele wandeling.
Het is misschien moeilijk om te begrijpen maar ieder individu heeft een apparte behandeling nodig en dat is net het moeilijke eraan. Ze zouden evenveel personeel als patienten moeten hebben en dat is volgens mij onhaalbaar.

Hopelijk heb je er iets aan

Mvg,
Douwe
 Van: Liliane   Datum: 1/06/2012 
Dag Mona,

Mijn 80-jarige man is 1 maand geleden opgenomen in een gesloten afdeling (wegloopgedrag). Hij is ook nog goed te been en wij kunnen nog geregeld gaan wandelen en op restaurant gaan. In de afdeling verblijven dementerenden met zowel een lichte als een zeer zware vorm. Ik vind dat mijn man daar niet past en heb contact genomen met WZC ŽDe BijsterŽ in Essen. Daar verblijven de dementerenden in kleine leefgroepen aangepast aan hun categorie van dementie. Misschien kan je daar ten rade gaan. tel. 03.667.21.44.
Met vriendelijke groeten.
Liliane
 Van: lydia   Datum: 13/11/2012 
Beste Marianne,

Ikzelf ben vrijwilligster in een bejaardentehuis te Hoboken. Ik werk er nu al 7 maanden en kom vaak op de verdieping waar de minder en zwaardere dementerende verblijven. Het noemt Heydehof en is van Armonia afkomstig, gelegen te Hoboken. Ik kan vertellen dat ze daar werken met kleine groepen en er een open sfeer is voor de dementie. Ik geef erzelf massage en help bij verschillende activiteiten mee. Je kunt echt nog iets betekenen voor dementerenden, als ik massage geef dan voel ik dat ze gelukkig zijn en ze stralen dat ook uit, ze vallen rustig in slaap en genieten van de muziek en handmassage. Ik heb gelezen over alzheimer en dementie en je moet de dementerenden rustig laten slapen als ze slapen, want als je ze dan wakker maakt dan verstoor je hun ritme. Ik maak soms iemand wakker heel zacht wakker voor een massage maar als ze of hij direct weer indommelt laat ik ze slapen, en je voelt dan aan dat ze geluikkig zijn. Als je mensen kent met dementie mag je mij altijd bellen of voor je man als je problemen hebt. Ik geef graag een handmassage bij mij thuis of bij persoon thuis gratis, ik moet nu veel oefenen daar ik zopas een korte cursus massage heb gevolgt, mijn tel. 0499/35 50 23 mijn naam Lydia Peeters
     reageer op dit onderwerp    Terug