Veel bewegen: beschermende factor!

Veel bewegen: beschermende factor!

Bewegen is belangrijk voor onze gezondheid. Wie niet beweegt of een fysiek inactief leven leidt, brengt zijn lichaam schade toe. Dat geldt niet alleen voor onze spieren, maar ook voor onze hersenen (Scherder, 2014). Bewegen zorgt voor een krachtiger hart en een betere bloeddoorstroming, en daar hebben hersenen veel belang bij. Bovendien helpt bewegen tegen hoge bloeddruk, suikerziekte en zwaarlijvigheid, die elk op zich het risico op dementie verhogen.

Het doet er niet veel toe op welke manier je beweegt, dat kan wandelen zijn, maar evengoed fietsen, zwemmen, dansen of zelfs huishoudelijke klussen doen. Kortom, alles wat leidt tot een verhoogde hartslag (Northey et al., 2017). Volgens samenvattend onderzoek (een zogenaamde meta-review) hoeft het zelfs niet te gaan om zwaar sporten, want er is al een sterk beschermend effect tegen cognitieve achteruitgang bij gewoon regelmatig bewegen (Sofi et al., 2011). Een andere soortgelijk onderzoek vond dat fysieke activiteit als leefstijlkenmerk het risico op dementie met 28% verminderde en het risico op de ziekte van Alzheimer met 45% (Hamer & Chida, 2009).

Ook voor deze leefstijlfactor geldt dat bewegen goed is om je risico op dementie te verlagen, maar meteen ook beschermt tegen cardiovasculaire aandoeningen. Bovendien is bewegen ook op hoge leeftijd belangrijk. Het helpt mensen om hun evenwicht beter te bewaren en zo valpartijen te vermijden, maar heeft ook een positief effect op het humeur (Livingston et al., 2017). Bij personen die al dementie hebben, is blijven bewegen nog steeds de boodschap. Dementie hou je er niet meer mee tegen dan, maar de kwaliteit van leven wordt wel ondersteund. Je kan jezelf op eenvoudige wijze uitdagen om meer te bewegen door een stappenteller op je smartphone te installeren en op die manier een beeld te krijgen van je fysieke activiteit.

Ken je ander onderzoek over de relatie tussen bewegen en dementie? We horen het graag via info@SaniMemorix.eu.