Eten heeft een belangrijke betekenis in een mensenleven. Het gaat veel verder dan het louter opnemen van voedingsstoffen. Eten heeft ook een belangrijke waarde op sociaal, psychologisch, cultureel en zelfs medisch vlak. Dit verandert niet bij het ouder worden, ook niet wanneer er sprake is van dementie. De waarde van het maaltijdgebeuren blijft dezelfde, de manier waarop het verloopt kan echter wel veranderen.
Deze opleiding wil het maaltijdgebeuren bij personen met dementie centraal stellen in al zijn facetten. De problematiek wordt vanuit verschillende invalshoeken verduidelijkt. Naast een theoretisch kader, worden vooral concrete handvaten aangereikt voor situaties waarin het maaltijdgebeuren niet zo vlot meer verloopt. We staan stil bij vragen zoals ‘Hoe kunnen we voedsel aanbieden?’, ‘Hoe gaan we om met slikstoornissen?’ en ‘Wat is de invloed van de zorgverlener en de omgeving op de persoon met dementie bij het maaltijdgebeuren?’.
Tijdens de vorming wordt op een interactieve manier ingespeeld op deze en andere vragen. We bekijken verschillende mogelijkheden om het maaltijdgebeuren bij personen met dementie te optimaliseren.
Interesse? Lees meer via de bijgevoegde link.
