Persbericht - Klantvriendelijkheid is ook ‘Attentie voor mensen met dementie’. Aftrap campagne op 1 oktober 2022

Expertisecentrum Dementie Vlaanderen vzw
Pastoor Van de Wouwerstraat 2
2600 Antwerpen-Berchem
www.dementie.be

t 03 609 56 14

regionale expertisecentra dementie in Antwerpen*, Brugge, Brussel, Dendermonde, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven*, Turnhout

* met antennepunten in Mechelen en Dilbeek

Volg ons via LinkedIn, Twitter, Pinterest, Facebook en YouTube.





Elke dinsdagavond vanaf 20 uur

CHAT!

 www.omgaanmetdementie.be

Dementie en nu
psycho-educatie voor mantelzorgers

www.jongdementie.info

Doneren met fiscaal attest vanaf 40 euro

Klantvriendelijkheid is ook ‘Attentie voor mensen met dementie’. Aftrap campagne op 1 oktober 2022

Eén op vijf mensen krijgt dementie. Vlaanderen en Brussel tellen 141 000 mensen met dementie. 70% ervan woont thuis en maakt deel uit van onze samenleving. Ook mensen met dementie zijn klant bij de bakker, slager, kapper of in andere winkels. Toch is het niet zo evident om met een aandoening als dementie, waarbij je vaak vergeet of waarbij je gedrag en persoonlijkheid veranderen, nog naar de winkel te gaan.

En toch. In het kader van het Europese Interreg 2 Zeeën-project CASCADE dat focust op levenskwaliteit van mensen met dementie ontwikkelden Expertisecentrum Dementie Vlaanderen en Alzheimer Liga Vlaanderen samen kaartjes die handelaars doen stilstaan bij wat dementie betekent en hoe zij de connectie kunnen maken zonder al te veel moeite. De tips komen van mensen met dementie zelf: hoe zij benaderd willen worden bij het bezoek aan de kapper of de horeca bijvoorbeeld.

De kaartjes zijn voor de handelaars, maar tegelijk zijn ze ook een hulpmiddel voor mensen met dementie zelf zodat ze zich op een fijne manier benaderd voelen. Een tevreden klant is waar iedereen belang bij heeft, want die komt bij jou in de zaak terug als deze zich vertrouwd voelt en met respect bejegend. De kaartjes zetten handelaars aan tot een gepaste omgang en geven mensen met dementie iets in handen waarmee ze duidelijk kunnen maken wat zij belangrijk vinden.

“Dit initiatief laat mensen zijn wie ze zijn en dwingt respect af. We moeten dringend af van het beeld van de persoon met dementie die hulpeloos is en helemaal niets meer kan. De negatieve beeldvorming en het taboe rond dementie dienen gesloopt te worden”, zegt Jurn Verschraegen, directeur van het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen. Rudy Poedts, directeur van Alzheimer Liga Vlaanderen en mede-initiatiefnemer sluit hierbij aan: “Als patiëntenorganisatie werken we aan een dementie-inclusieve samenleving. We doen dat via onze familiegroepen en ook via de ‘Vlaamse werkgroep van mensen met dementie’ die voor ons een belangrijk klankbord is. Zo’n actie sensibiliseert niet alleen rond dementie, maar geeft ook andere kwetsbare groepen een duwtje in de rug.”

Ook ondernemersorganisatie UNIZO ondersteunt de actie: “We helpen graag mee onze handelaars bewust te maken van de problematiek rond dementie en hoe hiermee om te gaan op de winkelvloer. Het is een verfrissende campagne waar we graag mee onze schouders onder zetten. Klantvriendelijkheid en gastvrijheid zijn nu eenmaal de basisbegrippen van onze lokale handelaars. We zien het als onze taak als ondernemersorganisatie om met deze sensibiliseringsactie onze leden hier ondersteuning in te bieden zodat ze dit nog breder kunnen uitdragen”, zegt Chiel Sterckx (expert UNIZO Retail).

Praktisch

De aftrap van de campagne gebeurt symbolisch op de eerste dag van het ‘Weekend van de Klant’, op 1 oktober 2022. Dan wordt het eerste kaartje overhandigd bij juwelier Clem Vercammen om 9.30 uur in de Bergstraat 151 in Heist-op-den-Berg. Er zullen ook andere winkeliers uit de Bergstraat aanwezig zijn alsook een persoon met dementie. Ook op andere plaatsen in Vlaanderen wordt deze campagne vanaf komend weekend verder uitgerold.

Zullen aanwezig zijn voor interviews
– Jurn Verschraegen, directeur Expertisecentrum Dementie Vlaanderen
– Rudy Poedts, directeur Alzheimer Liga Vlaanderen
– Veerle Nys, directeur WZH Ten Kerselaere, Heist-op-den-Berg en partner in het Europese CASCADE-project
– Juwelier Vercammen, voorzitter Bergstraatcomité (handelaarsvereniging)

Mediakit
De kaartjes kunnen gratis gedownload worden via deze link.
De kaartjes zijn gratis en kunnen hier tegen portkosten besteld worden of via info@alzheimerligavlaanderen.be worden aangevraagd.

Dit initiatief kwam tot stand vanuit een samenwerking tussen Expertisecentrum Dementie Vlaanderen en Alzheimer Liga Vlaanderen met medewerking van Regionaal Expertisecentrum Dementie Orion ism PGN en geniet de steun van het Europese Interreg 2 Zeeën-project CASCADE.

Meer weten over onze recente initiatieven? Neem zeker eens een kijkje op de mediapagina van het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen.

 

e-shopVoor je bestelling van onze publicaties heten wij je van harte welkom in onze e-shop. Kom binnen en neem vrijblijvend een kijkje!

< boven > < venster sluiten >