De vijfde ‘echt benieuwd’ zomeractie van Expertisecentrum Dementie Paradox gaat van start!
De zomeracties maken dementie zichtbaarder en bespreekbaarder, vertrekkend vanuit de mogelijkheden en talenten van mensen met dementie. Expertisecentrum Dementie Paradox daagt daarvoor organisaties uit om activiteiten te organiseren om net die talenten in de kijker te zetten.
In 2025 doen we dit onder de titel ‘in de sjakosj’. Een sjakosj is immers vaak gevuld met zaken die deel uitmaken van iemands identiteit, een sjakosj geeft houvast en wordt als een waardevol object dicht bij zich gedragen. De link met dementie kan haast niet symbolischer.
Hoe doe je mee?
1. Hang onze campagne poster op om te laten zien dat je meedoet aan de zomeractie.
2. Hieronder kan je vier verschillende sjakosjen vinden waar de medewerkers van Paradox iets van zichzelf in achter lieten. Jouw opdracht?
Kies een sjakosj uit en ontdek welke voorwerpen erin zitten.
Verzamel ideeën over activiteit(en) die je zou kunnen doen met mensen met dementie, waarbij je alle vier de voorwerpen gebruikt. Wij houden heel erg van out-of-the-sjakosj denken: je mag dus heel creatief omgaan met de voorwerpen en hun eigenschappen. Hoe creatiever, hoe beter. De talenten en mogelijkheden van de persoon met dementie zijn hierbij richtinggevend.
TIP: hang onze suggestie-posters op een zichtbare plaats zodat iedereen ideeën kan aanvullen.
3. Voer de activiteiten uit en maak ze zo breed mogelijk zichtbaar – het gaat tenslotte over het zichtbaar en bespreekbaar maken van dementie.
4. Toon je activiteiten op sociale media en vergeet hierbij niet Paradox te taggen (facebook/linkedin: @expertisecentrum dementie paradox, instagram: @ecdparadox). Geen sociale media? Stuur alles door per mail naar paradox@dementie.be. Wij maken dan jouw activiteiten zichtbaar via onze kanalen.
5. Ontdek een volgende sjakosj 😊.
De zomeractie loopt tot eind september. Een jury roept daarna een aantal winnaars uit die zich mogen verwachten aan leuke attenties. De jury zal rekening houden met:
– Het gebruik van de voorwerpen uit de sjakosj
– Originaliteit en creativiteit
– Impact
– Betrokkenheid van personen met dementie, mantelzorgers, familie, omgeving, buurt,….
Veel belangrijker dan de prijzen is dat je meedoet aan de actie. Daardoor zetten we samen dementie volop in de schijnwerpers, zorgen we ervoor dat dementie bespreekbaar wordt en dat mensen met dementie een volwaardige plaats krijgen in onze maatschappij.
Dank je wel voor je engagement en vooral veel plezier met onze nieuwe zomeractie!
Het Paradox team