Theatervoorstelling ‘Bobijn’

Infopunt Dementie Elverdinge presenteert ‘Bobijn’, een theatervoorstelling over dementie.

“Bob is zijn Bobijn kwijt. En later nog eentje. Hij protesteert, is kwaad, gelaten en soms triest.
Is Bob nog steeds Bob? Zelfs zonder zijn Bobijn?”
Je ontdekt het dit najaar tijdens de voorstelling op 18 september ‘24 in Elverdinge.
Een samenwerking met Poetry Pigeon vzw en TGoesting.

De voorstelling gaat over het vergeten van herinneringen. Wat doet dit met een mens en zijn omgeving? Bobijn biedt herkenning en wil handvaten aanreiken aan familie, mantelzorgers, professionelen van personen met dementie.

De voorstelling wordt gratis aangeboden door het Infopunt Dementie Elverdinge. Plaatsen zijn beperkt tot 100 personen.

Voor professionelen voorzien we een attest van vorming (indien gewenst – op aanvraag).

De deuren én bar gaan open om 18u00.
De voorstelling start om 20u00 en duurt tot 21u00, gevolgd door een interactief moment.

Vooraf kan je wat netwerken, bijpraten bij een hapje en drankje.
De voorstelling gaat door in de gezellige zomerterras van WZC Home Vrijzicht.
We duimen alvast voor goed weer!
Bij slecht weer wijken we uit naar de cafetaria van ons woonzorgcentrum.

Interesse? Van harte welkom!
Graag vooraf in te schrijven via
onthaal@homevrijzicht.be of 057/22 41 80.

Humor in de zorg bij omgang met mensen met dementie

Humor kan veel betekenen in de communicatie met mensen met dementie. Het kan zorgvrager en zorggever dichter bij elkaar brengen waardoor communiceren makkelijker wordt. De gevoelens en emoties blijven bijzonder levendig. Zonder de ‘filter’ van het verstand worden deze mensen zelfs gevoeliger voor wat ‘in de lucht hangt’, voor de humor van mensen met wie ze praten, voor de sfeer in huis. Lachende gezichten om je heen zien maakt mensen rustig en gelukkig. Horen lachen is ook een vorm van communicatie. De kleine vreugdes van alledag bieden kansen om blij te zijn. En met humor kun je tal van moeilijke situaties ontmijnen en overwinnen.
In deze vorming laten we ons inspireren vanuit de ervaringsgerichte kennis van een contactclown. Via videomateriaal en kleine oefeningen vanuit onze verbeelding krijgen we zicht op wie deze tedere contactmakers zijn en hoe zij werken. Wat kunnen wij van hen leren om de kwaliteit van de zorgbenadering te verhogen? Dit is geen opleiding tot clown maar wel een leuke vorming waar je vanuit de grondhouding van een contactclown met een andere bril leert kijken, voelen en luisteren. We leggen tevens de link met de animatieve grondhouding. Je gaat naar huis met heel wat bruikbare tips om zonder rode neus deugddoend contact te maken.

Geert Baetens is maatschappelijk werker met specialisatie dementie, en een passie voor gentle clowning. Verder is hij stichter van ‘Contactclowns in de Zorg NeuzeNeuze vzw’.