Twee voor de prijs van één: nieuwe campagne plaatst hersengezondheid in de kijker

Twee voor de prijs van één: nieuwe campagne plaatst hersengezondheid in de kijker

Een gezonde leefstijl kan het risico op dementie verminderen. Gezonde voeding, matig zijn met alcohol, bewegen en cognitief en sociaal actief blijven (bijvoorbeeld een engagement in een vereniging en goede fysieke contacten), leiden tot een betere hersengezondheid. En ze zijn ook goed voor een betere cardiovasculaire gezondheid. Daarom lanceert het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen op maandag 9 mei de campagne ‘2 voor de prijs van 1’: wat goed is voor je hart, is goed voor je hersenen.

In Vlaanderen hebben ongeveer 141.000 mensen aan dementie. Tegen 2070 zal dat aantal verdubbeld zijn. Meer aandacht voor een leefstijl die goed is voor de hersenen en het risico op dementie kan verkleinen, kan dus voor heel wat mensen een verschil maken.

Slogan
Jan Steyaert, wetenschappelijk medewerker van het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen: “De aandacht rond preventie van hersenziekten is de laatste jaren gestegen. Hoge leeftijd blijft de belangrijkste factor van het ontstaan van dementie, maar uit steeds meer onderzoek blijkt dat tot wel 40% van dementie te maken heeft met leefstijl. Vandaar lanceren we vandaag deze campagne ‘2 voor de prijs van 1’. We willen iedereen ervan bewust maken dat de aanpak van de belangrijkste leefstijlfactoren voor hart- en bloedvaten ook winst opleveren voor hersengezondheid.”

Week van de Zorg
Niet toevallig start de campagne bij het begin van de Week van de Zorg op 9 mei 2022. Dit jaar staat in de maand mei immers het thema preventie centraal. Minister Beke lanceerde de campagne samen met neuroloog Prof. Sebastiaan Engelborghs op de campus van het UZ Brussel, waar vanaf 9 uur een reuzenbrein stond opgesteld als aandachtstrekker. De website www.2voordeprijsvan1.be verzamelt campagnemateriaal en wetenswaardigheden over hersengezondheid. Ten slotte krijgen ook alle Vlaamse huisartsen een affiche met tips die ze met hun patiënten verder kunnen bespreken.

Consortium
Het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen voert deze campagne samen met het agentschap Zorg en Gezondheid, Vlaams Instituut Gezond Leven, Domus Medica, het Vlaams apothekersnetwerk en de Alzheimer Liga Vlaanderen.

Minister Beke: “Met deze campagne willen we de Vlaming informeren over het belang van een goede hersengezondheid. Er is immers steeds meer wetenschappelijke evidentie dat inzetten op hartgezondheid een positieve invloed heeft op hersengezondheid. De campagne past volledig in de uitvoering van ons dementieplan.”

Beeldmateriaal

Drukbestanden van het campagnemateriaal zijn beschikbaar via de campagnewebsite.

Via onze e-shop kan je bovendien gratis (excl. verzendkosten) affiches, flyers en kaartjes bestellen!